|
Uitdaging: Dura ace-naven uit WH7801-wielen hergebruiken (I)
Een tijdje geleden kwam er iemand bij mij met oudere Shimano Dura Ace systeemwielen (WH7801). De achtervelg was kapot maar de naven waren nog in perfecte staat.
Kon met die naven misschien een nieuwe set met andere velgen mee gebouwd worden? was de vraag van deze klant. Nu heb ik wel eens Dura Ace-naven uit systeemwielen
hergebruikt (zie: hier) maar deze naven uit WH7801-wielen zijn anders (zie foto's hierboven).
De nippels bevinden zich bij deze wielen niet aan velgkant maar aan de naafkant. Aan de velgkant bevindt zich de (rechte) kop van de spaak (zie foto hieronder). Dit
betekende dat als ik een standaard aluminium velg wilde gebruiken dat ik dan spaken zou moeten gebruiken met schroefdraad aan beide uiteinden (aan de velg- en naafkant
zouden dan immers nippels komen). Zulke spaken bestaan wel maar daar kan ik niet aan komen.
Een bijkomend probleem was dat bij de voornaaf 16 spaken en de achternaaf 20 spaken moesten worden gebruikt en dat er dus een velg van 16 gaten en een van 20 gaten moest
komen. Probeer maar eens een aluminium velgenset te vinden met 16 en 20 spaken! De DT 511 velg van DT Swiss biedt echter een oplossing: deze velg is namelijk in 20 en
32 gaats te krijgen. Die 20 gaats gebruik je dan voor het achterwiel en die 32 gaats voor het voorwiel waarbij je dan steeds 1 gat overslaat. De overtollige gaten
kunnen mooi worden afgedicht met zwarte sanitairkit. Een nieuw probleem waarmee je dan wordt geconfronteerd, is dat bij die 32 gts velg de gaten 'angled' geboord zijn,
d.w.z. in de richting waarin de spaak loopt, dus het ene gat wijst naar rechts en het volgende naar links. Als je dan steeds 1 gat overslaat, gebruik je uitsluitend
de gaten die naar links of naar rechts wijzen. Dit is niet ideaal omdat er dan bij de helft van de spaken een knik zit op de overgang nippel/spaak (de nippel wijst naar rechts en de spaak moet
naar links of omgekeerd). Maar ook dit probleem is grotendeels op te lossen door de verkeerd gerichte gaten wat bij de boren. Deze oplossing had ik eerder al gevonden,
maar die naven waren lastig. Als iets niet mogelijk lijkt, is het interessant om toch te proberen een mogelijkheid te vinden en die vond ik.
Hierboven een foto van een spaak uit het oorspronkelijke wiel
Klik hier om verder te gaan.
|
|
|
|